De første offentlige ladestandere til elcykler sættes snart op i Esbjerg Kommune. Finansieringen er netop faldet på plads med puljemidler fra Vejdirektoratet. Esbjerg Kommune har søgt og fået 574.000 kr. til kommende ladepladser for elcykler.
Elcyklisterne i Esbjerg Kommune ser ud til blive rigtig godt kørende i den nærmeste fremtid. Vejdirektoratet har netop behandlet og godkendt 117 ansøgninger, som får midler fra ’Pulje til offentlig opladning for elcykler’. I bunken af ansøgere var også Esbjerg Kommune, som har søgt og fået lidt over 574.000 kr.
Pengene skal bruges på at etablere det, der i runde tal svarer til 40 ladestandere. De nye ladepunkter vil kunne oplade cirka 64 batterier eller cykler, og der vil være forskellige løsninger i spil alt efter placeringen.
Den gode nyhed blev præsenteret på torsdagens møde i Plan & Byudviklingsudvalget. ”Her ringer cykelklokken af begejstring. For med puljemidlerne kan vi tage det første skridt mod at etablere et solidt netværk af ladepunkter, der understøtter vores eksisterende cykelstinet. Dette giver vinger til planerne om at gøre det nemmere at vælge cyklen – også til de længere ture,” siger Henning Ravn, formand for udvalget.
Nu går arbejdet i gang med at indhente tilladelser og planlægge opsættelsen i detaljer. Ladepunkterne skal gøre ruter og destinationer mere attraktive, og derfor bliver forskellige grupper af elcyklister tilgodeset. Pendlercyklisterne får gode muligheder for at styrke rejsen med lademuligheder på Esbjerg Station, Bramming Station og i den nye cykelgade, Kirkegade. Cykelturisterne kan lade, mens de besøger nogle af de mest attraktive cykeldestinationer som Fiskeri- & Søfartsmuseet, Ribe Vikingecenter og Vadehavscentret.
”Vi har netop indviet en ny cykelsti fra Øster Vedsted til Vadehavet, og mens vi udbygger cykelstinettet og skaber nye gode forbindelser for både borgere og besøgende, handler infrastrukturen i dag ikke kun om asfalt. Faciliteter som ladestandere, fx ved populære destinationer som Vadehavscentret, er essentielle. Her kommer vi nu helt i front, når det gælder om at forkæle cyklisterne,” fortsætter Henning Ravn.
Muligheden for at oplade undervejs øger cyklisternes mobilitet og gør cyklen til et reelt alternativ til bilen på kortere pendlerstrækninger. Når flere vælger cyklen til på de længere ture, bidrager det positivt til Esbjerg Kommunes ambition om at blive CO2-neutral inden 2030. Bæredygtig mobilitet er vejen frem, og de kommende ladestandere vil gøre det endnu mere attraktivt at vælge cyklen fremfor bilen.
Samtidig er Esbjerg Kommune i gang med at udvikle en ny trafik- og mobilitetsplan, som vil fremme en bæredygtig mobilitetsadfærd. Med de nye ladestandere og den kommende mobilitetsplan sætter Esbjerg Kommune en klar kurs mod en grønnere fremtid, hvor cyklen bliver et centralt element i den bæredygtige omstilling.